Analisten Patrick Roquas en Karel Zoete van Rabobank voorzien voor 2013 een
autonome groei van de ebit met 7 procent en een toename van de nettowinst
met 12 procent.

Heineken kan vooruit worden geholpen door de ingezette bezuinigingen,
afnemende inflatie van de grondstofkosten en aanhoudende groei op de
Amerikaanse markten, stelden zij.

Aan de andere kant zal de groei in de eerste helft waarschijnlijk worden
gedrukt door de verslechterde markt in Spanje en de aanzienlijke verhoging
van de bieraccijns in Frankrijk. Daarnaast krijgt Heineken in 2013 te maken
met een uitdagende vergelijkingsbasis in Afrika en Azië.

Sterke groei in Afrika

Heineken heeft vorig jaar 3 procent meer bier verkocht dan een jaar eerder en
de bedrijfswinst (ebit beia) in die periode met bijna 6 procent zien
groeien, zo voorspelden analisten gemiddeld bij een rondgang in opdracht van
AFN. De omzet steeg in 2012 naar verwachting met bijna 7 procent tot 18,28
miljard euro.

De analisten voorzien gemiddeld een bedrijfsresultaat van 2,85 miljard euro.
Het resultaat kwam in West-Europa naar verwachting even hoog uit als in
2011, in Afrika, Amerika en Zuidoost-Azië werd waarschijnlijk een sterke
groei geboekt. Heineken haalde volgens de marktvorsers met 1,65 miljard euro
een 4 procent hogere nettowinst (beia) dan een jaar eerder.

Bierverkoop neemt toe in de VS

De Rabo-analisten voorzien een autonome groei van de nettowinst in 2012 van 2
tot 3 procent. Dat is iets beter dan de door Heineken voorspelde
stabilisering.

In het laatste kwartaal klom de bierverkoop volgens hen met 1,5 procent,
dankzij een sterke groei op de Amerikaanse markt en in Frankrijk, waar
vooruit werd gelopen op de accijnsverhoging. Op de meeste West-Europese
markten liep de bierverkoop vorig kwartaal naar verwachting achteruit.

Heineken publiceert de jaarcijfers woensdag om 7.00 uur.

Lees ook:

De Z24 Bierkaart: hier is Heineken marktleider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl